Medewerkers van pompstations balen ervan dat ze steeds om legitimatie moeten vragen bij de verkoop van tabak. Klanten reageren niet zelden boos en agressief. Pomphouder Jaques Mos, eigenaar van vijf benzinestations in de regio Rotterdam, heeft zijn medewerkers naar een cursus gestuurd om te leren omgaan met agressie. 'Het werk wordt er niet leuker op. We maken wel mee dat mensen agressief worden als we ze naar hun identiteitsbewijs vragen. Dan beginnen ze te schelden, smijten ze met spullen richting mijn mensen of gooien ze moedwillig dingen om in de zaak'. Twee medewerkers van een pomp aan de Rotterdamse Korte Stadionweg hebben er ook moeite mee om steeds om legitimatie te vragen. Ze krijgen opmerkingen als: ‘Joh, je kent me wel’ of ‘je ziet toch dat ik net uit de auto stap’. Een van hen zegt: 'We weten nu hoe we er mee om moeten gaan. Maar het is best raar dat je iemand die bijna dagelijks langs komt om sigaretten te
kopen elke keer weer om legitimatie moet vragen'. Branchevereniging Beta heeft het probleem ook gesignaleerd en doet een oproep aan de overheid: voed Nederlanders op om zonder morren hun id-bewijs te laten zien en stel het kopen van sigaretten door minderjarigen strafbaar.