Het openbaarvervoerbedrijf RET heeft in 2017 geen subsidie meer nodig om de metro en de tram in de regio Rotterdam te laten rijden. Dat is volgens de RET uniek voor Nederland.
De RET heeft geen financiële steun van de overheid meer nodig omdat het aantal reizigers in met name de metro sterk is toegenomen. Het aantal gebruikers van de metro steeg met 5 procent. Ook het lage zwartrijdpercentage zorgt volgens de RET voor extra inkomsten. Dit percentage is gedaald tot een historisch laag niveau van minder dan 1 procent. Voor de invoering van de OV-chipkaart en de toegangspoortjes in 2009 was dit percentage nog ruim 12 procent. Ook vanwege nieuw en schoon materieel stappen mensen volgens de RET vaker in de metro en tram.
Vooral op de metroverbinding tussen Rotterdam en Den Haag is het in de ochtendspits erg druk. In 2006 maakten nog geen 10.000 mensen per dag gebruik van deze metroverbinding, inmiddels zijn dat er volgens de RET ruim 40.000 per dag. Het bedrijf heeft de afgelopen week zes extra metro's gekocht om de drukte op te vangen.