Jongeren lijden psychisch fors onder de coronacrisis. Ze hebben motivatieproblemen en last van sombere gevoelens. "Leerlingen worden apathisch."
Dat blijkt uit een rondgang langs 13 schoolbestuurders en onderwijsonderzoekers van Nieuwsuur. "Leerlingen zijn hun vastigheden kwijt", vertelt schoolleider Marc Demandt van het BC Broekhin in Roermond. "Dat geldt natuurlijk voor ons allemaal, maar op kinderen heeft dat een veel grotere impact."
Uit Limburgs onderzoek naar het sociaalemotionele aspect van onderwijs, dat al loopt sinds 2009, blijkt dat leerlingen sinds de coronapandemie lagere verwachtingen hebben van hun toekomst. Daarnaast voelen ze zich ook minder aangehaakt bij andere leerlingen en docenten.
"Dat is fors lager en dat betekent dus dat zelfs áls ze naar school gingen, ze niet het gevoel hadden dat ze goed passen in de klas. Ik schrok daar echt van. Ik dacht dat ik wel iets van verschillen zou zien, maar niet zo groot," aldus hoogleraar Onderwijseconomie Trudie Schils van de Universiteit Maastricht.
Er zijn projecten waarin leerlingen wordt geleerd om te gaan met de stress die corona met zich meebrengt. "Bijvoorbeeld dat ze wel op tijd opstaan en zich omkleden, of iemand opzoeken als het even niet gaat," vertelt schoolpsycholoog Hanneke Visser.
Al varen sommige leerlingen juist wel bij rustig thuiswerken. Schoolleider Marc Demandt: "De onderlinge verschillen zijn groot. Maar ik denk dat deze generatie wel uit balans is gebracht en dat dat nooit helemaal hersteld kan worden."