Topeconomen stellen dat de strenge drugscontroles op Schiphol geen effect hebben op de totale invoer van cocaïne in Europa. Via de Rotterdamse haven en West-Afrikaanse routes komen meer drugs dan ooit Europa binnen. De nieuwe smokkelroutes houden bovendien de ontwikkeling van West-Afrika tegen. Dat meldt de Volkskrant naar aanleiding van het rapport 'Ending The Drugs Wars' van twintig topeconomen, waaronder vijf Nobelprijswinnaars. Zij schrijven: 'De Nederlandse beslissing om drugsroutes vanuit de Antillen af te sluiten, heeft de West-Afrikaanse ontwikkeling ernstig belemmerd. Globalisering is niet enkel een fenomeen om voor kennisgeving aan te nemen, het zou een fundamenteel onderdeel moeten zijn van de politieke besluitvorming.' Sinds 2003 voert de douane op Schiphol zogenaamde 100 procentcontroles uit op passagiers uit de Nederlandse Antillen, Suriname en Venezuela. De omstreden methode, die bestaat uit een fysieke visitatie, drugshonden en een bodyscan heeft inderdaad de toevoer van drugs uit die landen verminderd. Maar de drugs komen nu dus onder meer via de haven Europa binnen. Het Nederlandse drugsbeleid zou zich daarom niet zo moeten beperken tot luchthaven Schiphol. In het algemeen stellen de economen dat de wereldwijde war on drugs mislukt is. Het heeft niet minder drugs opgeleverd, wel overvolle gevangenissen, extreem geweld en politieke instabiliteit. Een andere minder repressieve aanpak zou beter werken.
Bron(nen): Volkskrant