Het Nederlandse elektriciteitsnet barst
uit zijn voegen, en daarom wil netbeheerder Stedin dat openbare
laadpalen voor elektrische auto's tussen vier uur 's middags en negen
uur 's avonds uitgezet worden. Stedin trekt tegenover
de NOS aan de
bel.
Een groot deel van de EV-rijdende
medemens hangt zijn auto na het werk aan een publieke laadpaal, want
de meeste huishoudens hebben geen eigen oprit. Maar tussen 16:00 en
21:00 uur is juist de piekperiode wat betreft elektriciteitsgebruik.
De vaatwassers gaan aan, de CV-ketels doen hun werk, warmtepompen
draaien, we koken, we doen een wasje, de televisie gaat aan. Noem
maar op. Daar komt het massaal laden van elektrische auto’s ook nog
eens bij.
Er worden op een aantal plekken al
proeven gedaan met het zogenoemde 'slim' of 'netbewust laden'. Er is
dan aan het einde van de middag en begin van de avond minder vermogen
beschikbaar voor publieke laadpalen, zodat EV's trager opladen. Maar
dit is volgens Stedin niet genoeg. Ze verwachten dat in de komende
jaren in grote steden zo'n 20 procent van de stroomcapaciteit op zal
gaan aan openbare laadpalen. En elke laadpaal die uitstaat in de
avondpiek staat gelijk aan een nieuwe woning die aangesloten kan
worden op het net.
De verwachting is dat één op de drie
Nederlandse straten opengebroken moet worden om stroomstoringen te
voorkomen. Er moet naar schatting 105.000 kilometer kabel worden gelegd en er moeten
54.000 transformatorhuisjes bijgebouwd worden.