Nieuwe auto's piepen boven de maximumsnelheid: “Dit gaat voor frustratie zorgen”

Samenleving
vrijdag, 24 mei 2024 om 15:07
bijgewerkt om vrijdag, 24 mei 2024 om 16:28
anp 460775377
Elke nieuwe auto moet binnenkort een piepsysteem ingebouwd hebben om de bestuurder te attenderen op een te hoge snelheid, net als bij een ongedragen autogordel. Zo wil Europa het aantal verkeersdoden verlagen. Een nobel streven, maar critici wijzen op frustratie, de foutmarge en het gevaar van afleiding achter het stuur.
Brussel verplicht de ’intelligente’ snelheidsassistentie (ISA) in alle auto’s die vanaf 7 juli van de band rollen. Het rijhulpsysteem weet aan de hand van wegenkaarten en een cameraatje achter de voorruit hoe snel je mag rijden. Rijd je sneller dan toegelaten, dan geeft het systeem een visuele waarschuwing. En straks ook een 'trapsgewijze, akoestische waarschuwing', vertelt Thomas De Spiegelaere van de Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in De Telegraaf.
Piepjes of tegendruk
Rijd je op de snelweg 103 kilometer per uur waar je maar 100 mag (afgerond 3% te snel), dan zal de auto een irritant geluid gaan maken, en dat houdt pas op als je vertraagt tot onder de limiet. Autoconstructeurs mogen ook kiezen voor een systeem waarbij het gaspedaal tegendruk gaat geven. “Maar dat systeem is fors duurder”, zegt autojournalist Gert Verhoeven. “De meeste constructeurs zullen voor het waarschuwingssignaal kiezen.”
'Super irritant'
Journalisten op Autoblog.nl noemen het systeem 'super irritant'. “Jullie gaan helemaal gek worden.” Zo kan het waarschuwingssysteem niet permanent worden uitgeschakeld. “Het systeem kan en mag door de bestuurder gedeactiveerd worden”, zegt De Spiegelaere. “Maar telkens je de auto start, wordt ISA automatisch opnieuw geactiveerd.”
Afleiding
Verhoeven vreest dat ISA voor afleiding zorgt. “Afhankelijk van het automerk en het model moet je ofwel bij de instellingen het systeem steeds opnieuw afzetten, of een snelkoppeling op je dashboard programmeren. Mensen stappen in hun auto, en gaan misschien al rijdend het ISA-systeem afzetten, waardoor ze meer oog voor hun dashboard hebben, dan voor wat er op de weg gebeurt.”
90% accuraat
Ook Febiac, de federatie van de Belgische auto-industrie, is kritisch. “Europa eist van de constructeur dat hun ISA-systeem in 90 procent van de gevallen de maximumsnelheid correct weergeeft. Wat betekent dat een op de tien keer het systeem de maximumsnelheid niét correct aangeeft.”
Zo zal het in de praktijk dus voorkomen dat het alarm blijft piepen op een weg waar je 90 km/u mag, omdat het systeem denkt dat er maar 50 of 70 mag worden gereden. “Dat gaat voor frustratie zorgen bij bestuurders”, zegt Febiac-expert Steven Soens. “Het wordt ook een uitdaging bij slechte zichtbaarheid van de verkeersborden, bij hevige regen, zware mist, sneeuw, bij wegenwerken of bij dynamische borden boven de weg.”