Elke nieuwe auto moet binnenkort een
piepsysteem ingebouwd hebben om de bestuurder te attenderen op een te
hoge snelheid, net als bij een ongedragen autogordel. Zo wil Europa
het aantal verkeersdoden verlagen. Een nobel streven, maar critici
wijzen op frustratie, de foutmarge en het gevaar van afleiding achter het stuur.
Brussel verplicht de ’intelligente’
snelheidsassistentie (ISA) in alle auto’s die vanaf 7 juli van de
band rollen. Het rijhulpsysteem weet aan de hand van wegenkaarten en
een cameraatje achter de voorruit hoe snel je mag rijden. Rijd je
sneller dan toegelaten, dan geeft het systeem een visuele
waarschuwing. En straks ook een 'trapsgewijze, akoestische
waarschuwing', vertelt Thomas De Spiegelaere van de Belgische
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
in De Telegraaf.
Piepjes of tegendruk
Rijd je op de snelweg 103 kilometer per
uur waar je maar 100 mag (afgerond 3% te snel), dan zal de auto een
irritant geluid gaan maken, en dat houdt pas op als je vertraagt tot
onder de limiet. Autoconstructeurs mogen ook kiezen voor een systeem
waarbij het gaspedaal tegendruk gaat geven. “Maar dat systeem is
fors duurder”, zegt autojournalist Gert Verhoeven. “De meeste
constructeurs zullen voor het waarschuwingssignaal kiezen.”
'Super irritant'
Journalisten op Autoblog.nl noemen het
systeem 'super irritant'. “Jullie gaan helemaal gek worden.” Zo
kan het waarschuwingssysteem niet permanent worden uitgeschakeld.
“Het systeem kan en mag door de bestuurder gedeactiveerd worden”,
zegt De Spiegelaere. “Maar telkens je de auto start, wordt ISA
automatisch opnieuw geactiveerd.”
Afleiding
Verhoeven vreest dat ISA voor afleiding
zorgt. “Afhankelijk van het automerk en het model moet je ofwel bij
de instellingen het systeem steeds opnieuw afzetten, of een
snelkoppeling op je dashboard programmeren. Mensen stappen in hun
auto, en gaan misschien al rijdend het ISA-systeem afzetten, waardoor
ze meer oog voor hun dashboard hebben, dan voor wat er op de weg
gebeurt.”
90% accuraat
Ook Febiac, de federatie van de
Belgische auto-industrie, is kritisch. “Europa eist van de
constructeur dat hun ISA-systeem in 90 procent van de gevallen de
maximumsnelheid correct weergeeft. Wat betekent dat een op de tien
keer het systeem de maximumsnelheid niét correct aangeeft.”
Zo zal het in de praktijk dus voorkomen
dat het alarm blijft piepen op een weg waar je 90 km/u mag, omdat het
systeem denkt dat er maar 50 of 70 mag worden gereden. “Dat gaat
voor frustratie zorgen bij bestuurders”, zegt Febiac-expert Steven
Soens. “Het wordt ook een uitdaging bij slechte zichtbaarheid van
de verkeersborden, bij hevige regen, zware mist, sneeuw, bij
wegenwerken of bij dynamische borden boven de weg.”