'Treinen die wekenlang met defecten rondrijden, zijn helaas meer regel dan uitzondering,' zegt een van de spoormedewerkers. En hij is niet de enige die zich zorgen maakt. Uit onderzoek van spoorvakbond VVMC onder 870 medewerkers blijkt dat 6 op de 10 geen vertrouwen heeft in het materieel of de techniek waarmee wordt gewerkt. Dat schrijft het . Het zou vooral slecht gesteld zijn met de sprintertreinen, het spoor en de wissels. Een medewerker pleit dan ook voor beter onderhoud van de infrastructuur. 'Daar wordt dramatisch op beknibbeld. Machinisten en conducteurs kunnen de trajecten zo aanwijzen waar het spoor er slecht tot beroerd bij ligt,' vertelt hij.
Wim Eilert van spoorvakbond VVMC noemt de situatie 'ernstig'. 'Deze klachten spelen al jaren. Er moet echt meer geld komen voor betere infrastructuur. Alles is verouderd en dat geeft het personeel een onveilig gevoel. Op sommige plaatsen is het spoor zo slecht dat de NS het personeel heeft geadviseerd om vooral te gaan zitten, zodat blessures en ongelukken uitblijven.'