200 euro voor een ticket naar de zon inclusief een week hotel met ontbijt. Zulke lastminutes zijn topdeals voor vakantiegangers. Maar de reisbranche kan er niets meer aan verdienen met miljoenen euro's verlies tot gevolg. 'Er is een flinke prijzenoorlog aan de gang in de reisbranche,' zegt Annemarie Kuijer van de Rabobank tegen het AD. 'Het aanbod is flink toegenomen en consumenten boeken steeds later. Door de recessie letten ze ook nog eens extra op de prijs. Er wordt gevochten om de klanten.' Maar touroperators hebben weinig keus. Ze hebben de vliegtuigstoel en de hotelkamer al ingekocht. Ze kunnen die beter verkopen, desnoods onder de kostprijs, dan krijgen ze er tenminste nog iets voor. Vakantiegangers profiteren, maar hoe lang nog? De touroperators kunnen het nauwelijks meer bolwerken. Het aantal boekingen was het afgelopen half jaar 7,5 procent lager dan vorig jaar. Dat komt onder andere door de crisis, mooi weer in eigen land en het WK. Juni was helemaal een dramatische maand: 12 procent minder boekingen dan in juni vorig jaar. Reizigers zoeken ook steeds vaker zelf hun bestemming via AirBnB bijvoorbeeld met een budgetticket van Ryanair. Grote touroperators vallen niet direct om, maar noteren wel forse verliezen: TUI (van Arke en Kras) leed het afgelopen jaar 200 miljoen euro verlies en Thomas Cook (Neckermann) deed het weliswaar beter dan vorig jaar, maar boekte nog altijd een verlies van een miljard euro.
Bron(nen): AD