Ongeveer een half miljoen Nederlandse auto's zijn voorzien van gelaagd glas. Hierdoor is het onmogelijk om bij een ongeluk – bijvoorbeeld wanneer je in het water belandt – een zijruit kapot te slaan met een veiligheidshamer. “Auto’s met gelaagd glas zijn rijdende doodskisten”, zegt voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee tegen De Telegraaf.
Spee is duidelijk in zijn commentaar: “Als je te water raakt ben je ten dode opgeschreven, want de ruiten zijn niet kapot te krijgen om jezelf te bevrijden. Alleen de brandweer lukt dat met specialistisch materiaal, maar voordat die ter plaatse zijn is het meestal al te laat.”
Bij het gebruikelijke veiligheidsglas dat in de meeste auto’s is toegepast werkt een veiligheidshamer prima, maar in de nieuwe en duurdere voertuigen is dat steeds vaker vervangen door gelaagd glas. Zonder dat daarbij vermeld wordt dat je dan aan een hamer niets hebt”, waarschuwt hij.
Gelaagd glas bestaat uit meerdere lagen glas met een plastic tussenlaag. Dit maakt het veel sterker dan veiligheidsglas. “Het biedt dan misschien meer comfort, geluidsdemping en beschermt tegen inbraak, maar dat weegt niet op tegen de gevaren”, vertelt directeur Marcel Zegger van Lifehammer, leverancier van de meeste veiligheidshamers in ons land.
Er is bij zowel autokopers als verkopers te weinig kennis over dit probleem volgens Zegger. “Beide typen ruiten zijn wettelijk toegestaan, maar veel mensen zijn zich niet bewust welke in hun auto is geïnstalleerd. Daarom raden wij automobilisten aan te achterhalen welk type glas in de zijportieren van hun auto aanwezig is. In ieder portierraam staat vermeld of er gewoon veiligheidsglas in zit of gelaagd glas. Natuurlijk kun je ook de achterruit inslaan, maar de vraag is of je je daar in paniek van bewust bent.”
“Het is een probleem dat een veiligheidshamer niet altijd uitkomst kan bieden in noodsituaties”, zegt Willemijn Pomper van Veilig Verkeer Nederland. “Toch blijft een veiligheidshamer een essentieel hulpmiddel in de auto, want het bevat ook een geïntegreerd mesje waarmee de veiligheidsgordels snel kunt doorsnijden. Ook dat is cruciaal na een ongeval of als je jezelf snel uit de auto moet bevrijden.”