Middelbare scholen in achterstandswijken kunnen niet de kwaliteit leveren die nodig is. Leerlingen hebben eigenlijk meer uren onderwijs nodig, maar daar is geen geld voor. Dat zeggen schoolleiders in de . Scholen in arme wijken krijgen extra geld van de overheid voor de
kinderen met leerachterstanden en andere problemen, maar de budgetten zijn onvoldoende en nemen bovendien de laatste jaren af. De Rotterdamse directeur Eric van 't Zelfde vertelt: 'Ons soort scholen vormt het laatste vangnet voor die kinderen. De enige kans op een toekomst. Als de
school tekortschiet, valt alles voor ze weg.' De examenresultaten op zijn school zijn uitstekend, maar hij biedt zijn leerlingen dan ook heel wat extra lesuren, waarvoor leraren niet worden betaald. Veel leerkrachten van OSG Hugo de Groot werken daardoor 60 uur per week bij een contract van 36 uur, zegt Van 't Zelfde. 'Het slagen van deze kinderen is afhankelijk van de goodwill van docenten', zegt hij. 'Dat vind ik vreemd.' Rector Kees Buijtelaar van het Comenius Lyceum in Amsterdam-West vertelt een soortgelijk verhaal. 'Hier op school zitten intelligente kinderen, maar ze hebben wat meer aandacht nodig. Daarom bieden we extra taal- en rekenlessen en individuele hulptrajecten. Soms vraag ik me 's nachts af hoe ik dat financieel rond krijg. Ik schaam me er soms voor dat ik voor een wiskundedocent automatisch extra uren inrooster, zonder dat ik hem daar extra voor betaal', zegt Buijtelaar. 'En dat is structureel.'