Vorig jaar waren er 18.000 vacatures in het onderwijs, twee keer zoveel als het jaar ervoor. En dat is terug te zien in de prestaties van leerlingen, blijkt uit een rondgang van de NOS.
NOS Stories onderzocht honderd scholen door het hele land. Bijna elke school heeft vacatures en die worden maar moeilijk ingevuld. "Eerst hadden vooral grote steden er last van, omdat lesgeven daar soms lastiger was en leraren er ook geen huis konden vinden dat ze konden betalen. Nu zien we dat het probleem echt overal is", vertelt Manon van Essen van CNV Onderwijs.
Tien jaar geleden waren er op de grootste vacaturesite van het onderwijs MeesterBaan 3000 tot 4000 vacatures, inmiddels zijn dat er dus 18.000. Maar er zijn ook verborgen tekorten: leerlingen krijgen minder uur les per vak of hele vakken worden geschrapt.
NOS Stories bevroeg ook 1100 leerlingen. Negen op de tien gaven aan dat er regelmatig lessen uitvallen doordat er geen leraar is. En dat blijft niet zonder gevolgen. De ondervraagde scholieren zeggen lagere cijfers te halen en achterstanden op te lopen. Zo vertelt Charlotte uit 5VWO: "We hadden twee maanden geen biologie en moesten toen ineens een toets maken. De klas haalde gemiddeld een 4,5."
"Ik haal echt lagere cijfers", vertelt ook Fienne uit 4 havo. "Voor wiskunde hebben we een halfjaar geen docent gehad. Die achterstand moeten we nu inhalen en dat is heel zwaar."