Scholieren kunnen beter staan in de klas

Samenleving
zaterdag, 25 april 2015 om 18:42
welingelichtekringen header 1

Leraren zoeken al jaren naar manieren om meer aandacht van scholieren te trekken in de klas. Professor Mark Benden van de Texas A&M Health Science Center School of Public Health denkt dat staand leren dé oplossing kan zijn voor dit probleem. Samen met een aantal collega-onderzoekers onderzocht Benden het effect van staand leren. Uit de studie blijkt dat scholieren met een staand bureau beter opletten tijdens de les. De voorlopige resultaten tonen aan dat hun focus met 12 procent toeneemt, wat neerkomt op zeven minuten per dag extra betrokkenheid voor de instructies van de docent. Betrokkenheid werd gemeten door te kijken naar de mate waarin de kinderen antwoord gaven op vragen, hun hand opstaken, actief deelnamen aan discussies of voor hun beurt praten. Om tot deze bevindingen te komen werden bijna 300 kinderen uit groep 4, 5 en 6 gedurende één leerjaar onderzocht. Staande bureaus zijn vergelijkbaar met normale bureaus, alleen dan net een stukje hoger. De bureaus beschikken ook nog steeds over een stoel, zodat de kinderen zelf kunnen kiezen of ze liever zitten of staan. In eerste instantie raakte Benden geïnteresseerd in de verhoogde bureaus om overgewicht onder kinderen en de druk op de ruggengraat te verminderen. Er is zelfs al een bureau dat de staande bureaus produceert speciaal voor in het klaslokaal.

Bron(nen): Texas A&M Today