Als de spitsstrook open is, komt er een rijbaan bij, maar gebeurt er ook iets raars: de weg wordt breder en dus veiliger, maar de maximumsnelheid gaat omlaag van 120 naar 100 kilometer. Veel automobilisten snappen dat niet, gaan niet langzamer rijden en krijgen een bon. ,,Als je op de A12 rijdt en die gaat van drie naar vier rijstroken, dan is het niet logisch dat je minder hard mag,'' stelt ANWB-woordvoerder Markus van Tol in het AD ,,Dat verklaart ook het hoge aantal overtredingen. Mensen snappen spitsstroken niet.''
Waar gemiddeld 3,3 procent van de bestuurders op autosnelwegen wordt beboet, loopt dit tijdens de opening van de extra rijbaan op tot 5,4 procent. Het kabinet-Rutte inde het afgelopen jaar met ruim 1 miljard een recordbedrag aan verkeersboetes, 12 procent meer dan in 2012. Dagelijks gaat het om 30.000 overtredingen, waarvan de meeste plaatsvinden op meerbaans snelwegen. De ANWB vindt dat controles beter kunnen plaatsvinden op bijvoorbeeld onveilige provinciale wegen.