Kinderen met autisme hadden minder problemen met school in de afgelopen twee jaar tijdens de coronapandemie, concluderen wetenschappers van Universiteit Leiden en het Nederlands Autisme Register (NAR) in een onderzoek.
Online-onderwijs werd door deze kinderen als prettig ervaren. "Ook ondervonden veel kinderen met autisme minder druk van lange schooldagen. Hun ouders merkten tevens een positieve ontwikkeling door minder verplichtingen", aldus de onderzoekers. Zij onderzochten wat de gevolgen van corona waren op het emotionele welzijn van kinderen met autisme.
Veel van deze kinderen vinden plotselinge veranderingen niet prettig. Zij hebben vaak baat bij structuur en duidelijkheid. "Door de coronamaatregelen, zoals zoveel mogelijk thuisblijven en afstand houden, werd er tijdens de pandemie veel structuur en duidelijkheid geboden: iedereen kreeg namelijk dezelfde gedragsrichtlijnen. Mogelijk hadden deze gevolgen dus een positief effect op autistische kinderen", stellen de onderzoekers.
Zij zagen echter bij een kleine groep kinderen juist een toename in problemen. Dit was een groep van jongens met gemiddeld genomen een relatief hoog intelligentieniveau. "Voor deze jongens was de coronapandemie een lastige periode. Toch hadden zij ook baat bij sommige gevolgen van de pandemie", zeggen de onderzoekers. Bij het onderzoek waren 224 autistische kinderen betrokken.