Treinen van NS zijn vorig jaar 2788 keer voorbijgereden aan een station waar ze eigenlijk hadden moeten stoppen. Op een totaal aantal stops van 12 miljoen is dat 0,02 procent, meldt de NS zaterdag.
De belangrijkste reden om een station over te slaan is het voorkomen dat vertraging zo ver oploopt dat een trein helemaal moet worden geschrapt. Spoorbeheerder ProRail heeft hierover afspraken gemaakt met vervoerders. De vertragingen ontstaan meestal door tijdelijke snelheidsbeperkingen, bijvoorbeeld omdat de bodem onder het spoor niet stabiel is.
Het vaakst sloegen de treinen station Tilburg Universiteit over. Dat station werd in 0,82 procent van de geplande stops overgeslagen. Het kwam voornamelijk door snelheidsbeperkingen, maar ook omdat er veel goederentreinen rijden in Brabant. Deze treinen trekken traag op en remmen traag en zijn dus niet zo punctueel, aldus de NS.
Station Zoetermeer staat ook hoog in het lijstje. Begin januari vorig jaar was de loopbrug over het station kapot en voor de veiligheid mochten er een paar dagen geen treinen stoppen. Hierdoor kon ruim een kwart procent van het aantal geplande stops niet worden gemaakt.