Te druk, te stil, niet zo goed in taal of rekenen, mocht je vroeger nog gewoon slechte kanten hebben, tegenwoordig krijg je een medische diagnose, inclusief therapie of pillen. Een slechte zaak, vindt opvoedkundige Liesbeth Hop. ''Laat een kind zichzelf zijn.'' In haar boek 'Gun
kinderen hun eigen label' geeft ze tips aan ouders om weg te blijven van diagnoses. ''Zo'n label wordt de identiteit van een kind. Kijk, daar heb je die adhd'er weer of die autist.'' Dat etiket is niet nodig, betoogt ze in het . ''Kijk naar de omgeving, naar de omstandigheden. Zie de positieve kanten van je zoon of dochter en benadruk die.'' Als een kind anders is, wil dat niet zeggen dat het iets mankeert. ''Laat een kind zichzelf zijn. Ouders zijn soms zo onzeker. Waarom is mijn kind niet normaal? Maar wat is normaal? Dat komt doordat de maatschappij daar een norm voor bedenkt. Zonder afwijkende mensen bestond 'normaal' ook niet.'' Het gebruik van adhd-medicijnen is in tien jaar tijd verviervoudigd. Bijna 3 procent van de kinderen zou vorig jaar een autistische stoornis hebben. ''We zijn de afgelopen decennia steeds meer gaan denken in termen van stoornissen'', concludeert professor Laura Batstra, van de Rijksuniversiteit Groningen. ''We laten weinig ruimte aan kinderen die net even anders zijn dan de rest. Anders heet al gauw afwijkend.'' Maar ouders die opvoedkundige hulp zoeken voor hun kind, krijgen de behandeling alleen vergoed als er een medisch label is, ook al is dat niet het beste voor de kinderen. Batstra: ''Die groeien op met het idee dat ze afwijkend, niet normaal, zijn.''