Ook in Nederland wordt al jaren op grote schaal gesjoemeld met de uitstoot van dieselauto's. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu was daarvan op de hoogte. Om welke automerken het gaat, wil het ministerie nog niet zeggen. Dat schrijft . TNO, dat veel van de praktijktests heeft uitgevoerd, ziet ook bij andere merken dan Volkswagen
verschillen tussen de uitstoot in het laboratorium en in het verkeer, die 'niet meer te verklaren zijn uit ander rijgedrag, de toestand van het voertuig, of meer specifieke omstandigheden in de praktijk'. Of andere fabrikanten net als VW illegale software gebruiken, is volgens onderzoeker Richard Smokers van TNO niet te zeggen. 'Maar we zien sinds 2009 de verschillen tussen metingen in het lab en de praktijk toenemen'. Smokers legt uit dat fabrikanten mogelijk gebruik maken van het zogenaamde 'kalibreren naar de test', wat formeel niet verboden is. Zodra de auto omstandigheden herkent die lijken op een testsituatie, worden de complexe regelsystemen voor de motor en het uitlaatgassysteem zo ingesteld dat de emissies tijdelijk lager worden. De auto lijkt dan veel schoner dan hij is.