In een aantal grote tunnels in binnen- en buitenland is het verboden om de adaptive cruise control (ACC) te gebruiken. Er staat een groot bord bij de ingang van de tunnel. Waarom is dat?
"Waarom moet de cruise control uit als we in tunnels rijden? Bij de Westerschelde- en de Sluiskil-tunnel staan borden die dit aangeven", vraagt AD-lezer R.M. de Koeijer zich af. Auto-expert Niek Schenk is niet te beroerd om uitgebreid op dit hete hangijzer in te gaan.
"Autofabrikanten, waaronder Renault, adviseren al langer om deze systemen onder bepaalde omstandigheden niet te gebruiken, onder andere in tunnels. In een tunnel zou de adaptive cruise control onverwachts kunnen reageren. De moderne systemen werken niet alleen met radar, maar ook met camera. De verlichting in tunnels is soms niet optimaal, waardoor het systeem wellicht dingen niet of anders ziet en daarop reageert", legt Schenk uit in het AD.
"De nieuwste generatie van adaptive cruise control is bovendien gekoppeld aan de gps-satellietnavigatie en daarbij kan het evengoed misgaan. Satellietsignalen zijn in een tunnel immers niet te ontvangen. De cruise control kijkt normaliter op basis van die signalen vooruit. Hij bereidt zich, op basis van de digitale kaarten in de navigatie, voor op bijvoorbeeld een bocht, een afdaling of een stijging in de weg die komen gaat. Een verkeerde prognose kan onhandig of zelfs gevaarlijk zijn."
"Overigens staan tunnels erom bekend dat ze ook tot onverwacht rijgedrag bij automobilisten kunnen leiden. Veel mensen vinden het rijden in een tunnel altijd nog een beetje eng. Voorzichtigheid is dus geboden", besluit Schenk.