Wat de schoonheidsindustrie vrouwen heeft aangesmeerd

Samenleving
donderdag, 01 mei 2014 om 18:35
nieuwe set wimperextensions 626
Ieder jaar spenderen vrouwen wereldwijd miljoenen om maar mooi haar te hebben, lange wimpers of een stralende huid. Pakweg 100 jaar geleden hadden vrouwen nog geen last van de onzekerheden die de adverteerders van de schoonheidsindustrie ze aansmeerden. Wat de moderne vrouw onder andere verteld is: 1. 'Verft ze het of verft ze het niet?' Mede door die campagne steeg de verkoop van doe-het-zelf-haarverf van 7% in 1950 tot uiteindelijk 40% in de jaren '70. Haarverf was tot die tijd voorbehouden aan rijke actrices en modellen. Er werd ingespeeld op de schok van de eerste grijze haar met 'hoe lang is het al geleden dat je man je mee uit eten nam?' Tegenwoordig verven alleen al in de VS 90 miljoen vrouwen hun haar. 2. Het is tegenwoordig stoer als je je lichaamshaar 'durft te laten staan'. Van de 16e tot de 19e eeuw was dat ook heel normaal. Vanaf 1915 werd er door marketeers geproclameerd dat okselhaar 'onvrouwelijk' was en geschoren moest worden. Daarna moesten ook de benen eraan geloven - met de nieuwe panty en moderne badpakken zou het anders geen gezicht zijn. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog werd er van vrouwen verwacht dat ze gladde benen hadden. Helemaal toen de bikini kwam (1946) en daarmee meteen ook de bikinilijn ontstond, met als uiteindelijk gevolg de Brazilian Wax. Nog tot op de dag van vandaag worden vrouwen gewezen op het onvrouwelijke van lichaamshaar, zoals in de campagne van Veet: 'Don't risk dudeness' (wees geen jongetje). 3. Tot 1830 had je mazzel met een flinke maat: vollere vrouwen werden als mooier en modieuzer beschouwd dan dunnere vrouwen, met hun rondingen die zelfs door schilders werden bewonderd. Cellulitis hoorde daarbij. Tot halverwege de 20e eeuw de slankere vrouw populairder werd. Sindsdien is cellulitis vrouwenvijand nummer 1. Artsen vonden cellulitis een 'verzonnen ziekte' maar dat mocht niet baten: vrouwen moesten ertegen vechten. Geen sinecure want tussen de 80% en 90% van de vrouwen heeft het en er is vrijwel niets tegen te doen. Vrouwen kregen verder nog adviezen om hun nagels door een manicure te laten behandelen, daarnaast moest hun huidskleur niet te donker zijn maar zeker ook niet te licht en natuurlijk moeten wimpers tot aan de hemel rijken.  
Bron(nen): Huffington Post