Nederlanders zijn bij uitstek een volk
dat houdt van zegeltjes sparen. Maar is het wel de moeite waard om
waardepunten van de thee- en koffieverpakkingen af te knippen en
uiteindelijk in te leveren? En wat kun je er eigenlijk mee
verzilveren? We zetten het rendement van Pickwick-, Douwe Egberts- en
Senseo-punten op een rij.
Hoe werkt het?
Er staan waardepunten op de zij- of
achterkant van de koffie- en theeverpakkingen. Het aantal punten
verschilt per product, maar je kunt ze allemaal uitknippen en sparen.
Vervolgens zet je de punten in bundels van duizend op je Douwe
Egberts-account. Na een enorme sloot warme consumpties kun je dan
eindelijk op de Blokker-website of in de winkel een cadeau uitkiezen.
Volgens de website van Douwe Egberts zijn momenteel zo'n 4,5 miljoen
mensen in Nederland aan het sparen.
Wat levert het op?
Je bent wel even bezig voordat je iets
uit de winkel kunt uitkiezen,
heeft consumentenplatform Radar
uitgezocht. Een huishouden van twee personen die samen dagelijks vijf
koppen koffie drinken (2,4 koppen koffie per persoon per dag is
gemiddeld) en ieder één thee nemen, zijn aan het sparen voor het
duurste cadeau: het Moccamaster filterkoffiezetapparaat.
Moccamaster in 2050
Ze kopen het hele jaar door Douwe
Egberts Aroma Rood dubbelverpakkingen en Pickwick thee, en dit levert
ze op jaarbasis ongeveer 1688 punten op. Met dit tempo kunnen ze over
26 jaar de Moccamaster (43.800 punten) gratis ophalen bij de Blokker.
En dan rekenen we voor het gemak de inflatie niet mee.
Na 10 maanden een mok
Ook bij de minder dure cadeaus die je
kunt sparen, is de spaartijd vaak jaren. Voor twee Douwe Egberts
mokken spaart het huishouden gemiddeld 1,6 jaar (2796 punten) en voor
een Senseo koffiezetapparaat moet het huishouden ongeveer zeven jaar
sparen (11.998 punten).
Traditie
De woordvoerder van Jacobs Douwe
Egberts erkent dat het sparen lang kan duren. “Het klopt inderdaad
dat het sparen voor een Moccamaster ter waarde van ten minste 219
euro een lange periode kan duren. Hoelang een persoon hierover doet
is lastig in te schatten”, legt de woordvoerder uit aan Radar.
“In de praktijk zie je dat het sparen
een echte traditie is in een familie en dat familieleden, vrienden en
ook buren voor elkaar sparen”, vertelt ze. “Op onze website zijn
wij transparant over de waarde van onze punten. Uit
consumentenonderzoek blijkt dat de meeste consumenten weten dat het
sparen lang kan duren en dit wordt over het algemeen niet gezien als
een bezwaar.”