De scheidslijn tussen een bloedirritante reclame en één die een glimlach op je gezicht tovert, is klein. Humor blijkt het belangrijkste ingrediënt van een geslaagde commercial, maar niet zelden wordt de plank volledig misgeslagen. Vanavond worden voor de twintigste keer de Gouden Loeki's uitgereikt. Een reclamebureau dat het wél keer op keer lukt om leuk uit de hoek te komen en er het vaakst met de belangrijkste reclameprijzen vandoor gaat, is TBWA/NEBOKO. Dit Amsterdamse bedrijf is onder meer de bedenker van de AH-reclameheld meneer van Dalen en maakte reclames voor Heineken en Unox. Directeur Simon Neefjes vertelt zijn geheim: 'We willen geen reclames maken die mensen irriteren. Wij zetten in op leuk of emotioneel'. Een van zijn favorieten is de Walk in Fridge-reclame voor Heineken, waarmee het bedrijf in 2009 een Gouden Loeki en Gouden Lamp won. 'Die reclame is supervrolijk. Je krijgt een -gevoel van al dat blije gegil'. Naast humor is herkenbaarheid belangrijk. De opgewekte filiaalhouder van Albert Heijn, meneer van Dalen, zou ieders buurman kunnen zijn. Elementen die steeds terugkomen in winnende reclamespotjes zijn behalve humor, vooral familie en vrienden, een vleugje nostalgie en beroemdheden. Nederlanders hebben verder weinig op met bloedmooie mensen.
Bron(nen): NRCQ