Het plan ligt er al een tijdje en verkeert in een vergevorderd stadium. De World Series Cycling van de Tsjechische zakenman Zdenek Bakala moet de Champions League van het wielrennen worden en voor meer inkomsten voor de wielerteams zorgen. Het basisproject bevat 19 wedstrijden en 26 miljoen euro aan te winnen prijzengeld. In een interview met s praat betrokkene Jonathan Price over de plannen. 'We werken samen met de Internationale Wielerunie UCI en Bakala om een concurrerend product op te bouwen waar wielerfans behoefte aan hebben en dat goed is voor de sport. Het moet allemaal veel simpeler, herkenbaarder en flitsender', aldus Price. De World Series Cycling bestaat uit 19 wedstrijden en 88 wedstrijddagen. Naast de drie grote ronden (Tour, Giro, Vuelta) en de zes klassiekers (Milaan-San remo, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Amstel Gold Race, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije) komen er 10 nieuwe vierdaagse wedstrijden bij. In totaal zijn er 8 topploegen bij het project betrokken. Naast de twee Nederlandse teams Vacance Soleil-DCM en de opvolger van de Rabobank gaat het om Bakala’s Omega Pharma-Quick Step, Cannondale (opvolger Liquigas), Movistar, RadioShack-Nissan-Trek, Team Saxo-Tinkoff en Garmin-Sharp. Maar het streefdoel is 14 ploegen (280 renners). ‘De rest zal wel volgen. Misschien delen we ook enkele wildcards uit.' 'We willen de beste renners in de beste koersen. Op het einde van het seizoen willen we zoals in de Formule 1 een Individual Champion en een Team Champion kronen. Om de Word Series Cycling te starten denken we aan een prijzenpot van 26 miljoen euro', legt Price uit. Lees het volledige interview.
Bron(nen): Cyclingnews Nieuwsblad