De geweldige medaille-oogst van Sotsji heeft ook commerciële en financiele gevolgen. Het FD sprak met enkele sponsors en marketingdeskundigen en die zijn het er over eens dat het voor het schaatsen de komende jaren gemakkelijker zal zijn geld aan te trekken. Teamsponsors als Brandloyalty en Beslist.nl gaan door, van andere sponsoren is het nog niet bekend. Maar als er al zijn die afhaken, dan zal het niet moeilijk moeten zijn nieuwe aan te trekken. Vooral de positie van sprinters is commercieel versterkt. Van het allround schaatsen is dat relatief de meest mondiale specialiteit en daarop is Nederland nu helemaal doorgebroken.Door de extreme prestaties is de aandacht voor schaatsen enorm toegenomen, zegt sponsoradviseur Bob van Oosterhout in het FD. ‘Het heeft BrandLoyalty, Beslist.nl, Corendon en Bam doen besluiten hun sponsoring voort te zetten of daar serieus over na te denken.’ Voor de schaatsers zelf versterkt dit hun onderhandelingspositie bij de commerciële teams. ‘Met name Wüst, Kramer en Michel Mulder hebben zich stevig op de kaart gezet’, zegt Van Oosterhout. ‘Ik ben ervan overtuigd dat wanneer ze tot een goed commercieel plan komen deze successen een commerciële waarde hebben van €150.000 tot €300.000 per jaar.’
Bron(nen): Het Financieele Dagblad