De voorspelde ondergang van Facebook blijft uit. Sterker nog: we nemen hooguit een break van het sociale netwerk, maar komen altijd weer terug. Waarom lukt het niet om te
stoppen? Onderzoekers van de Cornell University startten vorig jaar de campagne . Iedereen die zich aanmeldde zou 99 dagen stoppen met Facebook. 40.000 mensen schreven zich in. Een groot deel hield het niet vol. De onderzoekers vroegen op verschillende momenten tijdens het experiment wat de reden was dat mensen de verleiding niet konden weerstaan. De wetenschappers kwamen tot vier verklaringen: Deelnemers die geloofden dat Facebook verslavend is, logden veel vaker weer in tijdens het experiment dan mensen die het sociale medium zagen als een gewoonte. Facebookers, die het sociale medium gebruiken om te beïnvloeden hoe andere mensen over hen denken, konden relatief vaak de verleiding niet weerstaan om weer in te loggen. Dachten deelnemers dat vrienden in de gaten hielden of ze op Facebook zaten, dan hielden ze zich wél aan de afspraak. Mensen vonden het makkelijker om niet naar Facebook te gaan, als ze in een goed humeur waren dan wanneer ze zich rot voelden. Dat is interessant, omdat uit ander onderzoek blijkt dat gebruikers somber worden van het sociale netwerk. Ben je in een slechte bui dan lijkt Facebook dus niet zo'n goed idee. Wie alleen op Facebook zat en geen andere sociale netwerken had om te bezoeken, vond het moeilijker om van Facebook af te blijven dan wie bijvoorbeeld ook nog een account had op Instagram.