De staat Nevada (Las Vegas) had de primeur. Nu mag het dankzij een nieuwe wet ook in Californie: rijden in een auto zonder
chauffeur. En het gaat nu snel: er zijn al wetten in de maak in Florida, Hawaii, New Jersey, Oklahoma en Washington DC. Het duur een aantal jaren voor de 'driverless car' in de showroom van elke autodealer staat. Op zijn vroegst in 2020. Er is in de VS wel een discussie over de risico's. Wat als de besturing faalt en een voetganger of fiets niet aan ziet komen? Kan de achteroverleunende chauffeur dan snel genoeg ingrijpen om een botsing te voorkomen? Of zit de 'chauffeur' te relaxed om zich heen te kijken? Of erger: hij is even weggedommeld? Wie is dan verantwoordelijk? Of moet je accepteren dat het systeem niet perfect is? Dan is de afweging: Heel veel ongelukken en verkeersdoden worden nu veroorzaakt door menselijke fouten. Per saldo maakt de computer minder fouten. De prototypes zien er al wel steeds meer als normale auto uit. Zo zagen de Google-auto's er tot voor kort uit: In onderstaand filmpje is de chauffeurloze Prius te zien. Alle techniek binnen en buiten de auto is al voor een flink deel weggewerkt. De 'chauffeur' is blind! Op deze wordt het systeem uitgelegd.