Waarschijnlijk mag de nieuwe cybertruck van Tesla niet de weg op in Europa. Dat zeggen Duitse veiligheidsexperts van keuringsinstituut TÜV. Bij een aanrijding weet het chassis de klap onvoldoende op te vangen.
Stefan Teller van de TÜV zegt tegen het Duitse gezaghebbende
Automobilwoche dat er 'grote veranderingen in de basisstructuur’ nodig zijn. “Het basisconcept van deze Tesla is in tegenspraak met de gemeenschappelijke Europese veiligheidsfilosofie. De inzittenden voelen zich veilig, maar zijn het niet”, aldus Teller.
De regels zijn in de VS veel soepeler, zeker omdat de cybertruck daar in de categorie lichte vrachtwagen valt. In Europa is het veel belangrijker dat de passagier bij een ongeval beschermd wordt. “Zo mag de voorkant van het voertuig niet ‘stijf’ zijn”, zegt Teller. “De bumper en de motorkap moeten energie kunnen absorberen om de passanten te beschermen.”
In de cybertruck zitten zeer strakke platen, waardoor er bij een klap niets meegeeft. “Bij een botsing vervormt er bijna niets, waardoor er enorme krachten worden uitgeoefend op de inzittenden. Daar verandert een hoeveelheid airbags niets aan”, aldus Teller.
Hij denkt dat er nog veel werk aan de winkel is voor Elon Musk om de auto in Europa te mogen verkopen. In de VS loopt het ondertussen storm. Al meer dan 100.000 mensen zouden een aanbetaling hebben gedaan.