Het klinkt spooky, een vliegtuig vol met mensen, maar met een lege cockpit. Toch komen de onbemande toestellen eraan. En het verschil met nu is niet eens zo groot. Al over acht jaar zwaaien
robots de scepter in de cockpit denken analisten van de Zwitserse bank UBS. Ook Stephen Rice, hoofddocent aan de Embry-Riddle Aeronautical University in Florida stelt in het vakblad Plane & Pilot Magazine dat het niet lang meer kan duren. "De automatische
piloot neemt nu al 98 tot 99 procent van de vlucht voor zijn rekening. Een studie wijst uit dat piloten van Boeings en Airbus-toestellen per vlucht maar drie tot zes minuten met hun handen aan de stuurknuppel zitten." Als er helemaal geen piloot meer aan boord is zouden tickets nog tien procent goedkoper worden, berekende UBS. Maar willen mensen wel zonder piloot vliegen? Uit een enquête van de Zwitserse bank onder 8.000 mensen blijkt van niet. Slechts 17 procent zei ja op de vraag of ze aan boord zouden stappen van een vliegtuig waar geen piloot in zit. Gelukkig voor hen denkt niet iedereen dat vliegtuigen al in 2025 zonder piloot de lucht in gaan. Jacco Hoekstra, hoogleraar communicatie, navigatie en luchtverkeersregeling aan de TU Delft zegt in de Volkskrant: "Je zult eerst toestellen krijgen met nog maar één piloot in de cockpit." Vervolgens is het niet de besturing in het algemeen. Die gaat nu al bijna volledig automatisch. Het probleem zijn de menselijke ingrepen bij afwijkingen. "Sturen kan de autopiloot heel aardig. Maar de piloot moet elke vlucht beslissingen nemen over ongewone omstandigheden." Dat kan een robot niet zomaar, denkt hij.