Facebook kan in de toekomst automatisch gênante foto's herkennen, waar mensen bijvoorbeeld dronken op staan. Het sociale medium gaat gebruikers vervolgens voor de plaatsing ervan vragen of ze zulke plaatjes wel echt willen publiceren. Handig om beschamende posts te voorkomen, maar om dat te kunnen doen, duikt het sociale netwerk weer een stukje dieper in de privélevens van de Facebookers. Facebook is een jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de zogenaamde Artificial Intelligence-assistent. Dit stukje hoogstaande
kunstmatige intelligentie monitort wat iedereen op het sociale medium wil gaan plaatsen. Zit er iets tussen wat in de ogen van Facebook misschien beter niet gepost kan worden, dan vraagt de assistent of je wel zeker bent van je zaak. Hij waarschuwt je ook als iemand anders iets over jou wil publiceren. Tegelijkertijd analyseert de software alles wat je doet op het sociale medium. De technologie is voornamelijk gebaseerd op 'deep learning', het creëren van ingewikkelde kunstmatige neurale netwerken, die zelf
leren op basis van algoritmes die patronen herkennen in data. Deep learning kan onder meer worden gebruikt om objecten te herkennen in foto's en om voorspellingen over gedrag te maken. Yann LeCunn leidt het Artificial Intelligence-laboratorium van Facebook dat het grootste is ter wereld. Hij legt uit: 'Een machine moet mensen en inhoud echt kunnen begrijpen en bovendien al die data kunnen vasthouden. Dat is een heel complex probleem binnen de kunstmatige intelligentie.'' Niet alleen Facebook investeert fors in deep learning-technologie, ook andere grote techbedrijven, zoals Google steken er veel geld in.