Dat Facebook weinig op heeft met de privacy van haar gebruikers maakt het bedrijf opnieuw duidelijk door toch door te gaan met de omstreden gezichtsherkenning. Daarmee is het mogelijk om een onbekend gezicht te identificeren. Uiteraard heeft het sociale netwerk een reden bedacht waarom de gebruiker zo'n functie echt nodig heeft. Zo zou kunnen worden voorkomen dat profielfoto's worden gestolen en misbruikt. "We voorkomen zo dat kwaadwillenden zich als anderen voordoen op Facebook,” klinkt het inlevend. De kans is echter groter dat Facebook zelf veel geld kan verdienen met gezichtsherkenning door de informatie door te verkopen aan adverteerders of overheden. Niet voor niets had de Europese Unie jaren geleden al grote bezwaren tegen de functie en heeft Facebook de automatische gezichtsherkenning in de EU toen uitgezet. Enige verschil is dat Zuckerberg gebruikers nu om toestemming vraagt en je de functie uit kunt zetten. Eerder was dat niet zo en in veel landen buiten de EU gebeurt dat nog steeds niet. De technologie is inmiddels zo ver ontwikkeld dat Facebook bijna net zo goed gezichten kan herkennen als mensenogen. Privacy First-directeur Vincent Böhre noemt de functie ‘zeer verontrustend’. In het AD zegt hij dat gezichtsherkenning leidt tot een samenleving waarin niemand meer anoniem is. "Met gezichtsherkenning kun je menselijke emoties herkennen of een persoonlijkheidsanalyse doen. Je gezicht verraadt ook iets over je gezondheid en afkomst”, aldus Böhre.