Ooit was het de kurk waar Facebook op dreef: de like-knop. Die gaat nu mogelijk verdwijnen. Facebook start met een proef waarbij de knop is verwijderd, bevestigt het sociale medium aan TechCrunch.
Instagram test al in zeven landen waaronder Canada en Brazilië een inperking van de like-knop. Alleen de likes van enkele goede vrienden worden nog weergegeven, niet meer het totale aantal. Het idee is om gebruikers te beschermen tegen hun neiging om zich steeds met anderen te vergelijken en te voorkomen dat ze jaloers worden als ze minder likes krijgen dan hun vrienden.
Maar het is vooral ook om gebruikers weer te motiveren om dagelijkse activiteiten te gaan delen. Facebook wordt tegenwoordig vooral gebruikt om grote gebeurtenissen bekend te maken, zoals een huwelijk of de geboorte van een kind, maar daar zijn er natuurlijk niet zoveel van.
Voor minder belangrijke zaken gebruiken mensen andere social media, zoals Instagram. En dat is slecht voor de advertentieverkopen. Facebook hoopt dus door het verwijderen van de like-knop gebruikers weer te verleiden tot het delen van meer persoonlijke informatie en zo weer interessanter te worden voor adverteerders.