Facebook komt met een variant voor op kantoor, meldde de Financial Times dit weekend. Het wordt een soort combinatie van
LinkedIn en Yammer, waarmee meteen het euvel duidelijk wordt van het zogenoemde Facebook at Work: er is al zoveel aan sociale media op de werkvloer. Het is logisch dat Facebook het probeert. Het aantal nieuwe gebruikers stagneert en als het lukt om de zakelijke markt te bedienen dan is de groei weer voor jaren zeker. Werknemers kunnen met Facebook at Work, zoals het project voorlopig heet, chatten, vergaderen en samenwerken met collega's, maar ook hun professionele contacten onderhouden. Maar wat voegt Facebook eigenlijk toe voor
bedrijven? Yammer van Microsoft is heel succesvol als kantoortwitter. Google heeft een aantal veelgebruikte samenwerkingstools voor bedrijven en LinkedIn werkt uitstekend om je professionele netwerk te beheren. Daarnaast heeft Facebook eigenlijk haar naam tegen. Veel bedrijven blokkeren het sociale netwerk op kantoor, omdat het heel erg in de privésfeer hoort en te veel voor afleiding zorgt. Ook vrezen bedrijven voor hun privacy. Ze willen niet dat bedrijfsgeheimen op straat terecht komen of ongevraagd worden doorgespeeld aan adverteerders. Facebook zelf is druk bezig met het verbeteren van de privacy-instellingen en spreekt van 'een cultuurverschuiving' op het gebied van privacybescherming. Maar of bedrijven daarmee over de streep worden getrokken, is maar zeer de vraag.