Natuurlijk zou Google de inhoud van je mailtjes niet gaan koppelen aan je surfgedrag. Dat stond in de privacyvoorwaarden. Tot afgelopen juli althans. Toen verdween ineens het regeltje dat dit verhindert, zo ontdekte . Google kan nu twee grote databases combineren om nog veel gerichter te kunnen adverteren. In de ene staan al je
data van G-mail, YouTube en zoektermen in Google. De andere berg gegevens komt van DoubleClick, dat in handen is van Google. Aan de hand van cookies monitort DoubleClick het online gedrag van gebruikers op ruim de helft van de miljoen populairste
websites. Daarbij kijkt het bedrijf niet alleen naar de links waar je op klikt, maar ook naar je locatie en koopgedrag. Als Google de informatie koppelt ontstaat een veel uitgebreider profiel. noemt als voorbeeld een privé-mailtje van een jonge vrouw met daarin termen over zwangerschap. Daarbij maken de DoubleClick-gegevens duidelijk dat ze veel op modeblogs zit. Dit leidt dan tot advertenties over zwangerschapsmode. De wijziging in de privacyvoorwaarden heb je afgelopen zomer waarschijnlijk automatisch geaccepteerd bij een melding over een paar nieuwe functies. Maar je kunt het terugdraaien. Ga naar je instellingen en dan naar ''. Verwijder het vinkje bij 'Inclusief Chrome-browsegeschiedenis en activiteit op websites en in apps die gebruikmaken van Google-services'.