Zeker 250 apps uit de Google Play Store registreren waar je naar kijkt op tv. Het gaat vaak om apps die bedoeld zijn voor kinderen. Volgens de New York Times registreert bepaalde software via de microfoon van je telefoon audiosignalen. De gegevens, die zelfs worden verzameld als de applicaties uitstaan, worden doorverkocht aan adverteerders. Dat is in strijd met het Europese recht op privacy, maar pas vanaf 28 mei als de nieuwe data- en privacywetgeving GDPR wordt ingevoerd, kunnen zware boetes worden uitgedeeld. Apps vragen altijd om toestemming om je microfoon te mogen gebruiken, maar veel mensen lezen dat niet of gaan akkoord, omdat ze anders de app niet kunnen gebruiken. “We moeten hier voorzichtig mee omspringen. We krijgen steeds meer toestellen die informatie verzamelen in onze woon- en slaapkamer, op straat en in de huizen van anderen. Het gaat niet om wat wettelijk is, het gaat om wat angstaanjagend is”, stelt Dave Morgan, oprichter en ceo van Simulmedia, een bedrijf dat met marketeers aan gerichte advertenties werkt.