Online
advertenties hebben de toekomst. Maar daarbij valt nog een wereld te winnen: op dit moment merken internetgebruikers meer dan de helft van de reclame op internet niet eens op, blijkt uit onderzoek van Google. Bedrijven als Google en Facebook doen er alles aan om zoveel mogelijk te weten te komen van hun gebruikers, zodat adverteerders hun doelgroep perfect kunnen bereiken. Maar ze kunnen er beter eerst voor zorgen dat die doelgroep de advertenties ook bekijkt. De reclame is wel zichtbaar op de website, maar bezoekers zien 56 procent ervan niet of nauwelijks. Het percentage wordt enigszins vertekend doordat een kleine groep websites verantwoordelijk is voor een groot deel van de ongeziene advertenties. Oorzaak voor de lage zichtbaarheid is onder andere het vele browsen en scrollen van consumenten, die daardoor voorbij gaan aan de advertenties. Verder vormen de zogenoemde botnets een probleem. Deze genereren alleen machinaal impressies en rekenen zo adverteerders reclames aan die nooit zijn bekeken. Verticale reclames en advertenties die bovenaan staan hebben het meeste effect.