Hoewel Facebook nog steeds miljardenwinsten boekt, gaat het toch niet zo goed met het sociale netwerk. Uit allerlei hoeken klinkt kritiek. Oprichter Mark Zuckerberg had waarschijnlijk nooit verwacht dat zijn queeste naar persoonlijke data van gebruikers zoveel problemen met zich mee zou brengen. De Volkskrant somt op waar het allemaal misgaat met 's werelds grootste sociale medium. Het nepnieuws dat zich tijdens de Amerikaanse verkiezingen van 2016 voor het eerst op grote schaal via Facebook verspreidde, is nog steeds het grootste probleem van Mark Zuckerberg. Eerst ontkende hij nog dat Facebook er iets mee te maken had, maar lang hield hij dat niet vol. Facebook probeert nepnieuws te bestrijden door de newsfeed aan te passen. Dat heeft echter niet heel veel nut. Er is enkel minder aandacht voor nieuws in het algemeen, nep of niet. Facebook verdient het meeste geld door de newsfeed zoveel mogelijk aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren, zodat advertenties daar precies op kunnen worden afgestemd. De daarvoor gebruikte algoritmes leiden ertoe dat mensen voornamelijk artikelen zien die aansluiten bij wat ze toch al vinden. Het bedrijf heeft zo veel invloed op gebruikers tot grote ergernis van steeds meer mensen. Facebook en de media zijn nooit goede vrienden geweest. Nieuwsbedrijven zijn afhankelijk van Zuckerberg voor publiciteit. In ruil daarvoor strijkt het sociale netwerk bijna alle advertentiegelden op, terwijl media geld steken in de ontwikkeling van nieuwsartikelen. Daar krijgen ze maar weinig voor terug. Facebook doet er alles aan om zoveel mogelijk persoonlijke gegevens te verzamelen over gebruikers. Die kan het bedrijf doorverkopen aan adverteerders. Daarbij opereren ze steeds op het randje van de privacy-wetgeving. In de EU is het bedrijf al meerdere malen op de vingers getikt, maar ook gebruikers zelf gaan steeds minder akkoord met de verkwanseling van hun privacy. Ze zien beter in dat hun persoonlijke informatie geld waard is. Onderzoekers tonen het aan en ex-werknemers vertellen erover: de verslavende werking van Facebook. Sean Parker, die samen met Zuckerberg aan de wieg stond van Facebook, vertelde onlangs tijdens een lezing: "Toen we die apps aan het bouwen waren, ging het maar om één vraag: hoe pakken we zoveel mogelijk van jouw tijd en bewuste aandacht?' De oplossing: Facebook geeft de gebruiker op gezette tijden een klein dopamineshotje: bij elke like en elke reactie." Steeds meer mensen vragen zich af of de macht van Facebook (en ook Google) niet moet worden ingedamd. Deze bedrijven hebben zoveel geld, gebruikers en data dat ze alleen maar machtiger worden en daar komt steeds meer weerstand tegen. Zuckerberg heeft grote moeite om tieners aan Facebook te binden. Onderzoek wijst uit dat jongeren in groten getale weglopen bij het sociale netwerk en veel liever gebruik maken van Instagram of Snapchat. Ze zouden zich niet meer thuis voelen tussen de vele ouderen op Facebook. Met andere woorden: ze hebben er weinig behoefte aan dat hun moeder, leraar of tante hun foto's ziet.