Niks mis met die vangrails zou je denken, behalve als je een grote, zware SUV hebt. Verzekeringsmaatschappijen deden eigen tests en concluderen dat het huidige testsysteem verouderd is.
Volgens de Europese normen die inmiddels tientallen jaren oud zijn worden vangrailtests uitgevoerd voor auto's in de gewichtsklassen van 900, 1300 en 1500 kilo. Maar een gemiddelde auto woog in 2020 al 1600 kilo,
schrijft het AD. En auto's van 900 kilo zijn er nauwelijks meer.
Dus besloten onderzoekers van de verzekeraars zelf crashtests uit te voeren, onder meer met een SUV van 2100 kilo en een kleine auto van 1200 kilo. Bij de kleine auto werd de airbag zo laat geactiveerd dat hij het hoofd van de testpop miste. Bij de zware SUV boog de vangrail zeker 1,5 meter door wat ook onveilig is. Bovendien zijn deze auto's soms te hoog voor de lage vangrail. Ze worden er dan niet door tegengehouden maar kantelen eroverheen.
Gelukkig is er ook goed nieuws: de verbeterde kreukelzones en airbags in moderne auto's beschermen zo goed dat vangrails sterker gebouwd kunnen worden.