De vleugels van een vliegtuig zijn normaal gesproken dik, sterk en strak, maar een onderzoeksteam onder leiding van NASA heeft nu flexibele vleugels ontwikkeld, die bewegen als ze in de lucht zijn. De nieuwe vleugels zijn vier meter lang en gemaakt van duizenden kleine deeltjes die in elkaar passen. Ze werken hetzelfde als de vleugel van een vogel, legt NASA-onderzoeker Nick Cramer uit. "Het lijkt op de manier waarop een condor beweegt. Die blokkeert zijn gewrichten als hij door de lucht zweeft en beweegt zijn vleugels naar een meer optimale vorm. Hij deblokkeert zijn schouder als hij een meer agressieve manoeuvre wil doen," zegt Cramer tegen CNN. Het nieuwe ontwerp functioneert niet alleen beter in de lucht, het maakt ook een efficiëntere productie mogelijk van vliegtuigen, doordat de vleugels uit allemaal kleine onderdelen bestaan. Hoewel het concept van goedkopere, flexibelere vliegtuigen erg aantrekkelijk klinkt voor de commerciële vliegtuigindustrie zijn er toch grote obstakels die moeten worden overwonnen voordat we de nieuwe modellen ook maar in de buurt van een luchthaven zullen zien. Groot probleem is de integratie van het materiaal in de huidige systemen. De manier waarop vliegtuigen worden gebouwd zal volledig moeten veranderen. En daar is veel geld, tijd en onderzoek voor nodig. "Als je een totale omslag van het traditionele productieproces wil rechtvaardigen, dan heb je een hele goede reden nodig," aldus Cramer. "Dus de prestaties moeten zodanig verbeteren dat het uit kan. Het gaat er niet om of het haalbaar is, maar of het financieel voordeel oplevert."