De romantiek van de internet start-up: Oculus VR is begonnen met geknutsel in een garage in Californië en nu door Facebook gekocht voor 2 miljard dollar. En eigenlijk wilde de nu 21-jarige schoolverlater Palmer Luckey alleen maar intenser opgaan in zijn computergames. Zijn Oculus Rift moet de langverwachte doorbraak zijn van de virtual reality-bril. Het zou het volgende sociale medium en communicatieplatform worden. Handig te gebruiken in het onderwijs, op de werkvloer, voor entertainment en natuurlijk reclame. Of je gaat
net als Matthijs van Nieuwkerk gisteren in DWDD virtueel in de achtbaan. Palmer Luckey studeerde journalistiek. Hij wilde technologiejournalist worden, maar stopte voortijdig. Al vanaf zijn zestiende verzamelde hij in de garage bij zijn ouders oude vr-brillen en probeerde hij daar een verbeterde versie van te maken. Zelf fervent gamer zag hij enorme mogelijkheden in virtual reality. Zijn nieuwe vr-bril zette hij op Kickstarter, een grote crowdfunding website in de hoop 250.000 dollar op te halen. Op dat moment kwam hij via een internetforum in contact met de beroemde game-ontwikkelaar John Carmack. Die was erg enthousiast en maakte van Oculus VR een echt bedrijf. Via Kickstarter haalde Luckey en Carmack uiteindelijk bijna 2,5 miljoen dollar op en even later volgden twee investeringsrondes van respectievelijk 16 en 75 miljoen. Oculus VR is het eerste miljardenbedrijf dat voortkomt uit Kickstarter. Bron:
Z24,
Volkskrant