"Eigenlijk zou Facebook ons allemaal moeten
betalen", zegt rechtenprofessor Tim Wu in . "Wanneer miljarden mensen hun
data aan een paar bedrijven geven, is dat een reusachtige vermogenstransfer van de massa aan enkelingen." Wu, die professor is aan de Columbia Law School, reageert op een opiniestuk in van sociologe Teynep Tufekci. Zij schreef dat ze ''een klant wil zijn, geen product''. ''Mark Zuckerberg, laat mij betalen voor Facebook'', kopte ze. "Eén reden, waarom Facebook niet gereageerd heeft op het artikel is'', zo meent Wu, ''dat het de economische arbitrage zou blootleggen die de kern vormt van Facebooks businessmodel en de belachelijke mate waarin mensen hun persoonlijke data onderwaarderen''. "Betalen met data is jezelf kwetsbaarder maken voor de buitenwereld", gaat Wu verder. "Hoe meer data je weggeeft, hoe meer jouw wereld commercieel aan jou wordt aangepast. Zij die ervoor willen betalen, zullen je aandacht kunnen trekken en, in bepaalde gevallen, je zwakke plekken kunnen uitbuiten." Waarom we toch massaal onze data weggeven? Klanten overreageren op gratis weet iedere verkoper. Het voelt niet aan als echt betalen als je je persoonlijke gegevens afstaat. Maar een aloude internetwijsheid luidt: als je er niet voor betaalt, ben je zelf het product.