De Boeing 737 MAX is te snel op de markt gebracht. Dat zegt voormalige manager van het bedrijf Adam Dickson. In Zembla vertelt hij dat de top van het bedrijf grote druk uitoefende op medewerkers om het toestel snel af te krijgen.
"Kostenbesparingen waren uiterst belangrijk bij de productie van de 737 MAX", zegt Dickson tegen Zembla. "Elke afdeling moest een bepaalde hoeveelheid geld uit het vliegtuig halen. Wanneer tijdsdruk wordt uitgeoefend om kosten uit het vliegtuig te halen en er gebrek is aan middelen om dat werk echt goed te doen, kan dat de veiligheid hebben beïnvloed."
Dickson nam vorig jaar na bijna drie decennia ontslag bij Boeing. Voor hem was de productie van de 737 MAX de druppel. Kostenbesparing en commercie kregen altijd al de nadruk. "Maar dit ging ver boven alles dat we eerder hadden meegemaakt."
"De klant wilde het heel, heel snel", zegt Dickson. "Als manager voelde ik de druk om de documentatie voor certificering te bespoedigen. Ik geloof dat de 737 MAX haastig op de markt is gebracht."
Door een mankement stortte twee Boeings 737 MAX neer. Daarbij kwamen 346 mensen om het leven. Al bijna een jaar mag er geen enkel toestel van dit type de lucht in.