Het grootste elektrische vliegtuig ter wereld gaat donderdag voor het eerst de lucht in, maar verwacht geen Airbus: Er is plaats voor negen passagiers.
Het gaat om een omgebouwde Cessna Caravan. Het toestel maakt een proefvlucht van 20 tot 30 minuten boven de staat Washington met een snelheid van 183 kilometer per uur. Een testpiloot zal de eerste vlucht in zijn eentje maken. Eind 2021 hoopt de maker van de elektrische motor
magniX dat het vliegtuig voor commerciële doeleinden kan worden gebruikt.
Meerdere bedrijven werken aan elektrische vliegtuigen, maar pas als accu's fors lichter worden kunnen grote passagiersvliegtuigen behoorlijke afstanden volledig elektrisch afleggen. Er zijn ook tests met andere energiebronnen zoals waterstof en biobrandstof.
In juni 2019
vloog een hybride vliegtuig van het bedrijf Ampaire een ronde boven Califonië. Analisten van zakenbank UBS zeiden toen dat de luchtvaartindustrie veel sneller dan gedacht zal overschakelen op hybride en elektrische motoren voor vluchten korter dan 1.600 kilometer.
"Elektrische vliegtuigen zijn 40 tot 70 procent goedkoper per vlieguur," zegt CEO van magniX, Roei Ganzarski tegen The Guardian. "Dat betekent dat vliegmaatschappijen in staat zijn om meer toestellen naar kleinere vliegvelden te laten vliegen. Dat zorgt dus voor een kortere reistijd zonder schadelijke CO2-uitstoot."
Volgens het bedrijf zijn alle vluchten onder de 1.600 kilometer binnen 15 jaar volledig elektrisch, maar ook Ganzarski geeft toe: "De accukracht is nog niet hoe we het graag zouden zien. Er is nog veel ongebruikt potentieel in accu's. Nu het eerste commerciële vliegtuig volledig elektrisch gaat vliegen zullen fabrikanten zich meer gaan richten op accu's die geschikt zijn voor de luchtvaart," denkt de CEO.