Shell stopt met waterstoftankstations in de VS. Gaat het ooit nog wat worden?

Tech, AI, auto
dinsdag, 13 februari 2024 om 10:12
anp 483877403

Waterstof wordt al tientallen jaren gepresenteerd als grote belofte voor schoon en efficiënt personenvervoer, maar de technologie breekt niet door. Nu Shell ondanks een mogelijke subsidie van 40 miljoen dollar heeft besloten om te stoppen met het bouwen van nieuwe waterstoftankstations, lijkt het pleit beslecht.

Het is de zoveelste tegenslag voor een technologie waarbij dezelfde obstakels in de weg blijven staan. De tankstations zijn peperduur om te bouwen, twee miljoen dollar per stuk. Ook de waterstofauto's zelf zijn duur, groen waterstof is duur en moeilijk verkrijgbaar, en er zijn in totaal in Californië slechts 18.000 waterstofauto's verkocht, ooit.

Nederland telt 3 waterstoftankstations, Engeland is van 11 naar 5 teruggegaan, en Californië gaat er nu 7 van de 42 verliezen die door Shell worden gerund. “We bevestigen dat Shell haar plan heeft stopgezet om extra tankstations voor lichte voertuigen in Californië te bouwen en te exploiteren”, zegt een Shell-woordvoerder van Shell tegen Hydrogen Insight. “We zullen blijven investeren in waterstof, met een focus op sectoren waarin uitstoot moeilijk te verminderen is, zoals de industrie en zwaar transport.”

De tweede waterstofaanbieder in de Golden State, True Zero, heeft de prijs van een kilo waterstof verhoogd van 13 dollar in 2021 naar 36 dollar nu. Het is op het moment 14 keer goedkoper om in Californië een Tesla te rijden dan een waterstofauto van Toyota, berekende Hydrogen Insight.