Bij het opstijgen van een Transavia-vlucht is vorige maand een deur van het toestel deels opengegaan, bevestigt de maatschappij eindelijk. Op sociale media was er meteen onrust en circuleerde vorige maand al berichten dat een deur was opgegaan tijdens de vlucht. Maar Schiphol en Transavia weigerde toen commentaar op de reden dat de vlucht naar Alicante meteen omkeerde na vertrek. Ze wekten de indruk dat er niets aan de hand was.
Maar tenslotte is er dan nu de bevestiging, al haast Transavia zich om te zeggen dat het incident niets voorstelde en dat niemand in gevaar is geweest. “Passagiers kregen het koud, maar bleven rustig.”
Toch is het een raar verhaal. De
Boeing vertrok om 6.50 uur richting Alicante toen het voorval plaatsvond. “De voordeur stond voor een gedeelte open. De ruimte was groot genoeg voor de stewardess om de arm doorheen te kunnen steken. zo meldt een aanwezige aan de De Telegraaf.
De gezagvoerder besloot daarop om te draaien naar Schiphol en vloog laag terug naar de luchthaven. Op Schiphol kon veilig geland worden.
Het incident vond in januari kort na het incident met een Alaska Airlines MAX 9 plaats, dat een deurplug (van een inactieve nooduitgang) in de lucht verloor. De woordvoerder van Transavia benadrukt dat er geen verband is: “Het is een op zichzelf staand incident. Het kan sporadisch voorkomen dat een deur niet goed afsluit.”
De Transavia-passagiers zijn na het voorval met een ander vliegtuig naar hun bestemming gebracht.
Toch is het incident opmerkelijk. Kennelijk is het mogelijk dat de cabinebemanning een deur niet goed sluit en dat een toestel dan toch kan opstijgen.
Na het incident met het toestel van Alaska Airlines zijn Boeing toestellen van het zelfde type allemaal extra gecontroleerd en waar nodig gerepareerd. Of het incident van Transavia nader onderzoek nodig maakt, is niet bekend.