Ze zouden de wereld veranderen, Tesla en Uber. Daar wachten we nu al een tijdje op. Ondertussen verandert er weinig en verkoopt de normale auto als een tierelier. Uber verkeert in zwaar weer. Het
bedrijf zou de taxiwereld op zijn kop zetten, maar dat valt tegen. Momenteel zit het bedrijf zelfs compleet zonder leiding. CEO Travis Kalanick stapte afgelopen week op, onder meer vanwege de extreem seksistische cultuur in het bedrijf, maar ook de CFO en COO zijn vertrokken. Een jaar geleden leek Uber nog 100 miljard waard, terwijl er kwartaal na kwartaal verlies wordt geboekt. Ook bij Tesla rommelt het. Het bedrijf van Elon Musk nam afscheid van het hoofd van het Autopilot-programma. Musk heeft aangekondigd dat er voor het eind van het jaar een zelfrijdende auto van Los Angeles naar New York moet kunnen rijden, maar de vraag is of dat lukt. Ondertussen heeft Tesla de grootste moeite om honderdduizenden bestellingen van Model 3 op tijd af te leveren en heeft het bedrijf tien jaar lang geen winst gemaakt. De autofabrikant moet nu met iets nieuws komen en de verwachtingen zijn hooggespannen. De zelfrijdende auto wil maar niet echt van de grond komen. Google is nog geen stap verder als bij de aankondiging drie jaar geleden en ‘Project Titan’ van Apple is vooral heel erg vaag. Die revolutie in de transportsector laat dus nog op zich wachten. Sterker nog, de traditionele autofabrikanten boeken het ene verkooprecord na het andere.