Iedere vlucht begint nog altijd met de vraag je
telefoon uit te schakelen of op flight mode te zetten. Waarom dat moet? Omdat het moet. Toen mobiel
bellen net bestond was de techniek onbeholpen. En kon het gebeuren dat in de lucht het signaal te krachtig werd omdat de telefoon contact kon hebben met teveel zendmasten. In theorie. Toen werd dus afgekondigd het gebruik te verbieden. Maar al sinds jaren zijn deskundigen er van overtuigd dat je telefoon aan hebben in het
vliegtuig geen enkel risico oplevert. In 2014 besloot de European Aviation Safety Agency (die in Europa op de vliegveiligheid gaat) dat wat hen betreft bellen mag. Sindsdien mag er worden gebeld in de toestellen van veel luchtvaartmaatschappijen. Maar slechts met de apparatuur van de luchtvaartmaatschappij. En meestal tegen hoge tarieven. De FAA, de Amerikaanse veiligheidswaakhond, verbiedt gebruik van apparaten die een signaal uitzenden nog steeds. Niet vanwege een specifiek gevaar, maar omdat temidden van alle electronica in een vliegtuig het ongewenst is dat er apparaten signalen uitzenden. Je weet immers maar nooit. Een Amerikaans onderzoek liet zien dat 4 op elke 10 Amerikaanse vliegtuigpassagiers wel eens per ongeluk of expres zijn vergeten hun telefoon of tablet uit te schakelen. Het leidt nooit tot ongelukken. Wat meespeelt bij het handhaven van het verbod is de vrees van luchtvaartmaatschappijen dat de onrust in vliegtuigen behoorlijk zal toenemen als mensen massaal gaan zitten bellen. Het is al vervelend genoeg als je buurman te luid spreekt of snurkt. Maar gevaarlijk is het niet. Dus als je stiekem even naar Facebook kijkt breng je jezelf en je medepassagiers niet in gevaar.