Dat Facebook wordt omgedoopt tot Meta is één ding, het creëren van een metaverse, waar Meta de afkorting van is, is iets heel anders. Zo'n virtual reality waarbinnen we met elkaar moeten gaan communiceren, zitten we daar wel op te wachten?
NRC omschrijft het als 'een digitaal laagje over de werkelijkheid' en 'een oneindig universum van aan elkaar verbonden virtuele ruimtes'. Het idee is dat we niet meer naar een plat scherm kijken maar dat we met Virtual Reality- en Augmented Reality-brillen, lenzen of zelfs hersenimplantaten een digitale wereld betreden. Je kunt dan bijvoorbeeld iemand die aan de andere kant van de wereld woont als avatar in je woonkamer binnen laten komen. Of je zoekt schoenen uit in een virtuele schoenenwinkel, waarna je ze in het echt laat thuisbezorgen. Voor een film projecteer je gewoon een groot scherm op de muur. De mogelijkheden zijn eindeloos.
HuiverigHet idee van de metaverse bestaat allang, maar is door de coronacrisis, waarin we steeds meer online te vinden waren, opnieuw in de belangstelling komen te staan. Het grote probleem met VR en AR was tot nu toe dat de technologie simpelweg nog niet goed genoeg is. De VR-brillen zijn lomp en zwaar en de gecreëerde wereld biedt nog weinig voordelen ten opzichte van de echte. Voor dit allemaal op het gewenste niveau is zijn we jaren of misschien zelfs decennia verder, schrijft NRC.
En dan zijn er nog punten als: wie wordt de baas van zo'n metaverse? En willen we er wel naar binnen? De meeste mensen zijn erg huiverig voor zo'n digitale wereld. Ze bevinden zich veel liever in de realiteit en vinden nu al dat ze veel te veel met hun telefoon bezig zijn. De metaverse zal nog meer het dagelijks leven binnendringen. Daar zitten veel mensen helemaal niet op te wachten.