Mannen zijn vaak zo gefascineerd door borsten dat hun blik er altijd naar afdwaalt. Waarom? Waarom hebben heteroseksuele mannen een obsessie voor borsten? Biologisch gezien is die nogal vreemd. Mannen zijn de enige mannelijke zoogdieren die seksuele interesse voor borsten hebben, en vrouwen zijn de enige vrouwelijke zoogdieren bij wie de borsten in de pubertijd groter worden (zonder zwanger te zijn). We zijn ook de enige soort waarbij de man de borsten van de vrouw liefkoost, masseert, of oraal stimuleert tijdens voorspel en seks en 82 % van de vrouwen raakt er seksueel meer opgewonden van. De reden waaróm borsten nu zo machtig aantrekkelijk zijn, heeft volgens Larry Young en Brian Alexander* een neurologische verklaring. Die heeft te maken met het mechanisme in de hersenen dat de band tussen moeder en kind bevordert. Bij een vrouw die haar baby de borst geeft, komt oxytocine vrij, dat ook wel het geluks- of knuffelhormoon wordt genoemd. Het zorgt er, samen met dopamine, voor dat de moeder zich geheel focust op de baby en ze zich het gezicht, de geur en geluiden van de baby imprint en van het zogen een feel-good ervaring maakt, waarbij de hechte band tussen moeder en kind wordt gevormd. Een andere menselijke bijzonderheid is dat ze face-to-face seks hebben en elkaar in de ogen kijken. Deze eigenaardigheid heeft zich volgens Young & Alexander ontwikkeld om het hersencircuit dat de moeder-kind band bevordert, ook in te zetten voor het vormen van een band tussen geliefden. Als een partner de borsten van een vrouw liefkoost, brengt dat hetzelfde proces in de hersenen op gang als zogen. Door de oxytocine focust het brein op het gezicht, de geur en stem van de partner en creëert een feel-good ervaring die een sterke connectie in de brein van een vrouw vormt. De fascinatie met borsten is volgens Young & Alexander, kortom, een onbewuste evolutionaire drang van mannen om het vormen van een hechte, liefdebolle band op gang te helpen. *In hun boek 'The Chemistry Between Us: Love, Sex, and the Science of Attraction'
Bron(nen): Huff Post