Veel
kinderen krijgen op de basisschool al in meer of mindere mate huiswerk mee. Het idee is dat ze daar slimmer van worden en er dus een goede reden is om hun fijne speeltijd op te offeren, maar uit meerdere onderzoeken blijkt dat huiswerk bij jonge kinderen helemaal geen effect heeft op hun schoolresultaten en dat huiswerk eigenlijk alleen maar negatieve gevolgen heeft. Onderzoeker Harris Cooper van Duke University vergeleek in totaal zo'n 180 studies. Alleen bij middelbare schoolkinderen heeft huiswerk een gematigd positief effect op de leerprestaties, concludeert hij. En dan nog alleen als ze er niet meer dan twee uur per dag mee kwijt zijn. Bij jongere kinderen ontstaat door huiswerk een hekel aan leren. Ze ontwikkelen een aversie tegen school en zijn minder geneigd door te studeren. Ten tweede is er het effect op persoonlijke relaties. In veel gezinnen is er constant ruzie over huiswerk. In plaats van elkaar te ondersteunen en een goede tijd te hebben, zijn er alleen maar strubbelingen aan het eind van de dag. Ouders moeten continu de politie-agent spelen. Dat komt ook omdat kinderen de verantwoordelijkheid voor het maken van hun huiswerk nog niet aan kunnen. Ze zijn daarvoor volledig afhankelijk van hun ouders, die niet zelden dan zelf de opdrachten maar invullen. Tenslotte is het nog zo dat voor de ontwikkeling van jonge kinderen voldoende slaap, fijne familierelaties en actieve speeltijd net zo belangrijk zijn als school. Dit soort dingen hebben even goed een positief effect op het geheugen, het gedrag, de focus en het leerpotentieel van een kind. Het is dus beter om te stoppen met huiswerk voor jonge kinderen en ze weer lekker te laten spelen. Daar worden ze ongetwijfeld gelukkiger van en wellicht nog slimmer ook.