Hoogleraren Nederlands van alle universiteiten vinden het eindexamen Nederlands beneden de maat en inhoudsloos. Het examen draagt op geen enkele wijze bij aan de kennis van taal of taalvaardigheid. Dat schrijven de hoogleraren maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens De Volkskrant ergeren hoogleraren Nederlands en andere deskundigen zich al jaren aan de eindexamens Nederlands, maar werd het hen dit jaar te bont. De opdracht die de leesvaardigheid moet toetsen zat zo in elkaar dat vaak meer dan 1 van de meerkeuzen-antwoorden eigenlijk goed was. . 'De maat is vol', zegt Marc van Oostendorp, hoogleraar aan de Universiteit Leiden en het Meertens Instituut en een van de initiatiefnemers van de brief en petitie tegen De Volkskrant Docenten Nederlands zijn het roerend met de hoogleraren eens. Op het examen wordt een trucje getoetst en geen lees- en argumentatievaardigheid. 'Dat vertel ik mijn leerlingen ook, schakel je kritische geest uit en kijk wat ze willen horen', zegt docent en voorzitter van de beroepsvereniging Levende Talen Klaas Heemskerk De makers van het examen, het College van Examens, verwerpen de kritiek. Ze toetsen wat het ministerie zegt dat moet worden getoetst. Het ministerie wil tegen De Volkskrant nog niet reageren.