Mobiele telefoon vergroot kans op hersentumor niet, bewijst grootste studie ooit

dinsdag, 03 september 2024 om 16:59
bijgewerkt om dinsdag, 03 september 2024 om 17:32
anp 504106071
Omdat we een smartphone zo dicht bij ons oor houden, werd door sommigen gevreesd dat de straling een hersentumor zou kunnen veroorzaken. Dat is absoluut niet het geval, blijkt uit de grootste studie naar het onderwerp tot nu toe.
Mobiele telefoons worden niet gelinkt aan hersen- en hoofdkanker, stellen de onderzoekers na een uitgebreide meta-analyse in opdracht van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
De Australische onderzoekers bekeken meer dan 5000 studies. Alleen de meest wetenschappelijke werden gebruikt en de zwakkere studies zijn uitgesloten.
Uiteindelijk bleven er 63 studies bij mensen over. Die liepen van 1994 tot 2022. Het is volgens hoofdauteur Ken Karipidis de meest uitgebreide studie ooit.
De review keek naar verschillende soorten kanker in het centrale zenuwstelsel. En het bewijs toont geen verband tussen mobiele telefoons en hersentumoren of andere vormen van kanker in hoofd en nek. Ook bij langdurig gebruik (10 jaar of meer) is er geen relatie gevonden. Hoeveel iemand zijn telefoon gebruikt, maakte daarbij geen verschil.
Karipidis is overtuigd. "Ik ben vrij zeker van onze conclusie. En wat ons zo zeker maakt, is dat hoewel het gebruik van mobiele telefoons enorm is toegenomen, het aantal hersentumoren stabiel is gebleven."